Gecertificeerde opleidingscyclus 'Herstructureringsdeskundige' - Sessie 9. Deontologie en informatie- en consultatieverplichtingen
Sessie 9. Deontologie en informatie- en consultatieverplichtingen
Sprekers
- Bart De Moor, advocaat-vennoot en bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken Strelia, pro-stafhouder van de Nederlandstalige Orde van Advocaten bij de Balie van Brussel, praktijklector KU Leuven.
- Stefanie Tack, advocaat-partner en hoofd praktijkgroep arbeidsrecht Strelia
De cyclus ‘Herstructureringsdeskundige’ sluit af met een sessie over de deontologische verplichtingen van professionals die betrokken zijn bij herstructueringsprocedures (advocaten, mandatarissen en bemiddelaars). Vervolgens worden de toepasselijke sociale rechten, plichten tot informatieverstrekking, raadpleging en aansluiting bij herstructureringsplannen besproken.
Deze namiddag duurt 4 uur en kan ter plaatse of via livestream gevolgd worden. Deelnemers krijgen de kans om van gedachten te wisselen met de sprekers.
🎯 Doelstelling: De reorganisatiepraktijk kaderen in de ethische normen en sociale verplichtingen die van toepassing zijn op bedrijven in moeilijkheden.
-----------------
Krijg de vaardigheden voor de begeleiding van de reorganisatie van een onderneming in moeilijkheden onder de knie!
In een onzeker economisch klimaat is de rol van de herstructureringsdeskundige nog nooit zo essentieel geweest. Deze professioneel staat centraal in de wetgeving met betrekking tot de reorganisatie van ondernemingen in moeilijkheden. Vooral bij de besloten gerechtelijke reorganisatieprocedures en bij de ondernemingsbemiddeling stelt de ondernemingsrechtbank een herstructureringsdeskundige aan om bij te dragen tot het bewaren van de continuïteit van de activiteiten van een onderneming in moeilijkheden. Onder toezicht van de rechtbank helpt deze gerechtsmandataris ondernemingen en schuldeisers bij het bereiken van minnelijke of collectieve akkoorden, waarbij hij gebruik maakt van een reeks specifieke wettelijke voorzieningen.
Als antwoord op de groeiende complexiteit van deze opdracht hebben wij een gecertificeerde cyclus van vormingssessies ontwikkeld zodat actuele en toekomstige herstructureringsdeskundigen de vaardigheden kunnen verwerven die ze nodig hebben om hun rol uit te oefenen.
Deze vaardigheden bestrijken immers een groot en gevarieerd aantal gebieden:
- beheersing van de soms nieuwe en complexe rechtsregels: gerechtelijke reorganisatie, bedrijfsbemiddeling, insolventie, ...
- inzicht in financiële vraagstukken: boekhouding lezen, waardering, belastingen...
- geavanceerde onderhandelings- en bemiddelingstechnieken: onderhandelingen met schuldeisers en overheden.
Flexibele en thematische opleiding
✅ 9 namiddagen (van elk 4 uur), onderverdeeld in 18 thematische modules.
✅Personaliseerbare opleiding: kies de modules die het best aansluiten bij uw behoeften, aangeboden in het Frans of Nederlands.
✅Opleidingscertificaat vanaf 10 gevolgde modules (5 namiddagen).
PROGRAMMA
✅ Sessie 1 - 13 mei 2025: Insolventie 1
13.00 u - 15.00 u Basisbegrippen van het insolventierecht
Ivan Verougstraete
15.30 u - 17.30 u De Kamer voor ondernemingen in moeilijkheden - nieuwe bevoegdheden
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
✅ Sessie 2 - 2 juni 2025: Insolventie 2
13.00 u - 15.00 u Buitengerechtelijke reorganisatie, minnelijk akkoord en besloten gerechtelijke reorganisatie
Bart De Moor
15.30 u - 17.30 Publieke gerechtelijke reorganisatie door minnelijk akkoord en door collectief akkoord
Jens Benoot
✅ Sessie 3 - 19 juni 2025: Insolventie 3
13.00 u - 15.00 u De gerechtelijke reorganisatie door collectief akkoord - grote ondernemingen
Arie Van Hoe
15.30 u - 17.30 u De overdracht onder gerechtelijk gezag
Ilse Van de Mierop
✅ Sessie 4 - 18 september 2025: Insolventie 4
13.00 u - 15.00 u De faillissementsvoorwaarden, alarmbel, schending van de openbare orde
Karlien Schatteman
15.30 u - 17.30 u Gedwongen uitvoering en beslag bij insolventieprocedures
Stan Brijs
✅ Sessie 5 - 30 september 2025: Financiële en fiscale aspecten van ondernemingen in moeilijkheden 1
13.00 u - 15.00 u Financieel inzicht in de onderneming
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
15.30 u - 17.30 u Analyse van de jaarrekening van een onderneming in moeilijkheden
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
✅ Sessie 6 - 14 oktober 2025: Financiële en fiscale aspecten van ondernemingen in moeilijkheden 2
13.00 u - 15.00 u De waardebepalingen van de onderneming in boek XX WER
Philippe Fimmers en Olivier Van Nes
15.30 u - 17.30 u Fiscale aspecten (vennootschapsbelasting en btw) - fiscale neutraliteit
Philippe Fimmers en Olivier Van Nes
✅ Sessie 7 - 6 november 2025: Onderhandelen en bemiddelen 1
13.00 u - 15.00 u De beredeneerde onderhandelingen (principled negotiation) deel 1
Helena De Backer
15.30 u - 17.30 u De beredeneerde onderhandelingen (principled negotiation) deel 2
Helena De Backer
✅ Sessie 8 - 18 november 2025: Onderhandelen en bemiddelen 2
13.00 u - 15.00 u De onderhandelingen met de commerciële schuldeisers
Theo De Beir
15.30 u - 17.30 u De onderhandelingen met de belastingadministratie en de RSZ
Theo De Beir
✅ Sessie 9 - 27 november 2025: Deontologie
13.00 u - 15.00 u Deontologie van de advocaat, van de gerechtsmandataris en van de bemiddelaar
Bart De Moor
15.30 u - 17.30 u Informatie- en consultatieverplichtingen uit het sociaal recht
Stefanie Tack
SPREKERS
- Ivan Verougstraete
- Frank Taildeman
- Theo Raedschelders
- Arie Van Hoe, advocaat-vennoot Janson
- Ilse Van de Mierop
- Karlien Schatteman
- Stan Brijs
- Philippe Fimmers
- Olivier Van Nes
- Helena De Backer
- Theo De Beir
- Stefanie Tack
DOELPUBLIEK
Advocaten, magistraten, gerechtsdeurwaarders, bemiddelaars en accountants
PRIJS
325 EUR excl. btw per sessie
1.395 EUR excl. btw (5 sessies, voor het behalen van het certificaat) - Schrijf hier in voor 5 sessies
1.995 EUR excl. btw (volledige cyclus) - Schrijf hier in voor de volledige cyclus
Voordeeltarief vanaf de tweede inschrijving van hetzelfde bedrijf of dezelfde instelling: 15% korting (inschrijven via [email protected]).
👉 Schrijf vóór 13 mei in voor de volledige cyclus of de reeks van 5 sessies met certificaat en ontvang 15% korting met code ‘REO15’.
👉 Schrijf u nu in en kies de sessies die u het meeste interesseren!
👉 Bent u niet beschikbaar op de dag van een van de sessies die u wilt volgen? De sessies worden opgenomen zodat u ze ook op een later tijdstip kunt bekijken en uw traject kunt vervolledigen.
ACCREDITATIES
OVB: erkend voor 4 punten per sessie
IBJ: erkend voor 4 punten per sessie
IBR: in aanvraag voor 4 punten per sessie
IGO: tenlasteneming in aanvraag -
Magistraten worden verzocht zich in te schrijven via e-mail naar [email protected].
ITAA: 4 punten per sessie
Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders: in aanvraag
Federale Bemiddelingscommissie: in aanvraag