Influencers en #recht - Sessie 1 Onderneming
Influencers zijn alomtegenwoordig op sociale media. Het fenomeen roept vele juridische vragen op:
- Zijn socialemedia-influencers een onderneming in de zin van het WER? Met welke verplichtingen moeten zij in dat geval rekening houden?
- Moeten influencers de tegenprestaties die zij ontvangen om bepaalde zaken te promoten, aangeven in hun belastingaangifte?
- Is een influencer btw-plichtig?
- Hoe waardeert de influencer zijn vergoeding in natura (zoals kleding, juwelen enz.) die hij als tegenprestatie ontvangt correct?
- Zijn fenomenen als ‘kidfluencers’ en influencer-ouders die content van hun kinderen gebruiken op hun socialemedia-accounts te verzoenen met de kinderrechten? Wordt hun privacy voldoende beschermd? Gaat het hier om economische uitbuiting?
- Kan auteursrechtelijk beschermde content gekopieerd en hergebruikt worden? Voor welke inbreuken op de intellectuele rechten moeten influencers op hun hoede zijn?
In vier sessies van elk een half uur trachten vier onderzoekers van de UGent deze vragen te beantwoorden en de juridische problemen/valkuilen te duiden:
Sessie 1
Julie Kerckaert, “De socialemedia-influencer als onderneming”
DOELGROEP
Advocaten, bedrijfsjuristen, magistraten, influencers
PRIJS
50 EUR (excl. btw) voor 1 sessie
ACCREDITATIES
OVB: erkend voor 1 punt per 2 sessies
IBJ: erkend voor 1 punt per 2 sessies
SPREKER
JULIE KERCKAERT
Julie Kerckaert is doctoraatsbursaal aan de Faculteit Recht en Criminologie van de UGent. Als onderzoeker maakt zij deel uit van de Vakgroep Metajuridica, Privaat- en Ondernemingsrecht, het Instituut Financieel Recht en het Interuniversitair Centrum voor Consument en Recht.
Julie behaalde in 2020 een Master of Laws in de rechten aan de UGent (met grote onderscheiding). Haar doctoraatsthesis, die zij voorbereidt onder het promotorschap van prof. dr. Reinhard Steennot, handelt over de regulering van (minderjarige) socialemedia-influencers vanuit een consumenten- en arbeidsrechtelijk perspectief.
Verantwoordelijke | An Vermaercke |
---|---|
Laatst bijgewerkt | 16-06-2023 |
Doorlooptijd | 2 uur 43 minuten |
Leden | 3 |
Deel deze cursus
Koppeling delen
Deel op sociale media
Delen via email
Alsjeblieft in te loggen om dit te delen Influencers en #recht - Sessie 1 Onderneming via e-mail.
-
-
Sessie 1 De socialmedia influencer als onderneming
-
Powerpoint Sessie 1 Influencer als onderneming
-
Aanbevelingen Communicatie Centrum
-
Richtsnoeren Europese Commissie
-
HvJ P&C
-
HvJ Kamenova
-
Guidelines FOD Economie
-
Verbod redactionele reclame DCCR
-
Opleidingspunten
-