Opleidingscyclus met certificaat (5 sessies) 'Herstructureringsdeskundige' Verwerf belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van recht, financiën, onderhandelen en ondernemingsbemiddeling
CYCLUS MET CERTIFICAAT - KIES 5 SESSIES UIT HET VOLLEDIGE PROGRAMMA
Krijg de vaardigheden voor de begeleiding van de reorganisatie van een onderneming in moeilijkheden onder de knie!
In een onzeker economisch klimaat is de rol van de herstructureringsdeskundige nog nooit zo essentieel geweest. Deze professioneel staat centraal in de wetgeving met betrekking tot de reorganisatie van ondernemingen in moeilijkheden. Vooral bij de besloten gerechtelijke reorganisatieprocedures en bij de ondernemingsbemiddeling stelt de ondernemingsrechtbank een herstructureringsdeskundige aan om bij te dragen tot het bewaren van de continuïteit van de activiteiten van een onderneming in moeilijkheden. Onder toezicht van de rechtbank helpt deze gerechtsmandataris ondernemingen en schuldeisers bij het bereiken van minnelijke of collectieve akkoorden, waarbij hij gebruik maakt van een reeks specifieke wettelijke voorzieningen.
Als antwoord op de groeiende complexiteit van deze opdracht hebben wij een gecertificeerde cyclus van vormingssessies ontwikkeld zodat actuele en toekomstige herstructureringsdeskundigen de vaardigheden kunnen verwerven die ze nodig hebben om hun rol uit te oefenen.
Deze vaardigheden bestrijken immers een groot en gevarieerd aantal gebieden:
- beheersing van de soms nieuwe en complexe rechtsregels: gerechtelijke reorganisatie, bedrijfsbemiddeling, insolventie, ...
- inzicht in financiële vraagstukken: boekhouding lezen, waardering, belastingen...
- geavanceerde onderhandelings- en ondernemingsbemiddelingstechnieken: onderhandelingen met schuldeisers en overheden.
Flexibele en thematische opleiding
Deze cyclus bestaat uit 9 halve opleidingsdagen (elk 4 uur), opgedeeld in 18 thematische modules. Deelnemers kunnen hun opleiding personaliseren door de modules te kiezen die het best aansluiten bij hun behoeften, aangeboden in het Frans of het Nederlands. Deelnemers kunnen modules kiezen in beide talen of een combinatie van beide.
Onderwerpen die aan bod komen
Elke deelnemer zal onder andere de volgende onderwerpen kunnen uitdiepen:
- De basisprincipes van het insolventierecht,
- De specifieke kenmerken van een buitengerechtelijke en gerechtelijke reorganisatie,
- Financiële aspecten (analyse van de rekeningen, waardering, fiscaliteit),
- Onderhandelingstechnieken met schuldeisers en overheidsdiensten,
- Ethiek en verplichtingen in het arbeidsrecht.
Een team van deskundigen
Onder coördinatie van Bart De Moor zal een team van specialisten, elk erkend in hun domein (advocaten, magistraten en boekhouders), de hele cyclus begeleiden!
bMediation is het bemiddelingscentrum opgericht door de beide Ordes van de Balie van Brussel en de Kamer van Koophandel van Brussel (BECI).
Volg een opleiding ontworpen om van jou een hoofdrolspeler te maken in de reorganisatie van bedrijven in moeilijkheden, ten dienste van bedrijven en hun partners!
KIES 5 SESSIES UIT HET PROGRAMMA:
✅ Sessie 1 - 13 mei 2025: Insolventie 1
13.00 u - 15.00 u Basisbegrippen van het insolventierecht
Ivan Verougstraete
15.30 u - 17.30 u De Kamer voor ondernemingen in moeilijkheden - nieuwe functies en beleid
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
✅ Sessie 2 - 2 juni 2025: Insolventie 2
13.00 u - 15.00 u Buitengerechtelijke reorganisatie, minnelijk akkoord en besloten gerechtelijke
reorganisatieµ
Bart De Moor
15.30 u - 17.30 u Publieke gerechtelijke reorganisatie door minnelijk akkoord en door collectief
akkoord
Joan Dubaere
✅ Sessie 3 - 19 juni 2025: Insolventie 3
13.00 u - 15.00 u De gerechtelijke reorganisatie door collectief akkoord - grote ondernemingen
Arie Van Hoe
15.30 u - 17.30 u De overdracht onder gerechtelijk gezag
Ilse Van de Mierop
✅ Sessie 4 - 18 september 2025: Insolventie 4
13.00 u - 15.00 u De faillissementsvoorwaarden, alarmbel, schending openbare orde
Karlien Schatteman
15.30 u - 17.30 u Gedwongen uitvoering en beslag bij insolventieprocedures
Stan Brijs
✅ Sessie 5 - 30 september 2025: Financiële en fiscale aspecten van ondernemingen in moeilijkheden 1
13.00 u - 15.00 u Financieel inzicht in de onderneming
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
15.30 u - 17.30 u Analyse van de jaarrekening van een onderneming in moeilijkheden
Frank Taildeman en Theo Raedschelders
✅ Sessie 6 - 14 oktober 2025: Financiële en fiscale aspecten van ondernemingen in moeilijkheden 2
13.00 u - 15.00 u Het herstructureringsplan en de waardebepaling van ondernemingen in boek XX WER
Philippe Fimmers, Olivier Van Nes en
Frederik De Leo
15.30 u - 17.30 u Fiscale aspecten gelinkt aan ondernemingen in moeilijkheden
Christian Van Craeyvelt en Jean-Louis Vansimaeys
✅ Sessie 7 - 6 november 2025: Onderhandelen en bemiddelen 1
13.00 u - 15.00 u De beredeneerde onderhandelingen (principled negotiation) deel 1
Helena De Backer
15.30 u - 17.30 u De beredeneerde onderhandelingen (principled negotiation) deel 2
Helena De Backer
✅ Sessie 8 - 18 november 2025: Onderhandelen en bemiddelen 2
13.00 u - 15.00 u De onderhandelingen met de commerciële schuldeisers
Theo De Beir
15.30 u - 17.30 u De onderhandelingen met de belastingadministratie en de RSZ
Theo De Beir
✅ Sessie 9 - 27 november 2025: Deontologie
13.00 u - 15.00 u Deontologie van de advocaat, van de gerechtsmandataris en van de bemiddelaar
Bart De Moor
15.30 u - 17.30 u De informatie- en consultatieverplichtingen in geval van herstructurering van
ondernemingen
Stefanie Tack
Ontdek de sessies in het Frans op de website van Anthemis.
👉 Schrijf vóór 13 mei in voor de volledige cyclus of de reeks va 5 sessies met certificaat en ontvang 15% korting met code ‘REO15’.
👉 Schrijf u nu in en kies de sessies die u het meeste interesseren!
👉 Bent u niet beschikbaar op de dag van een van de sessies du u wilt volgen? De sessies worden opgenomen zodat u ze ook op een later tijdstip kunt bekijken en uw traject kunt vervolledigen.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Data en plaats
Van mei tot en met november 2025
Elke namiddag begint om 12u30 (onthaal) en eindigt om 17u30
Beci (Louizalaan 500, 1000 Brussel) of via ZOOM
Doelpubliek
Advocaten, magistraten, gerechtsdeurwaarders, bemiddelaars en accountants
Prijs
1.395 EUR excl. btw (5 sessies, voor het behalen van het certificaat)
1.995 EUR excl. btw (volledige cyclus) - Schrijf hier in voor de volledige cyclus
325 EUR excl. btw per sessie - Schrijf hier in voor een sessie naar keuze
Voordeeltarief vanaf de tweede inschrijving van hetzelfde bedrijf of dezelfde instelling: 15% korting (inschrijven via [email protected]).
👉 Schrijf vóór 13 mei in voor de volledige cyclus of de reeks van 5 sessies met certificaat en ontvang 15% korting met code ‘REO15’.
👉 Schrijf u nu in en kies de sessies die u het meeste interesseren!
👉 Bent u niet beschikbaar op de dag van een van de sessies die u wilt volgen? De sessies worden opgenomen zodat u ze ook op een later tijdstip kunt bekijken en uw traject kunt vervolledigen.
ACCREDITATIES
OVB: erkend voor 4 punten per sessie
IBJ: erkend voor 4 punten per sessie
IBR: in aanvraag voor 4 punten per sessie
IGO: tenlasteneming in aanvraag
IBJ: 4 punten per sessie
ITAA: 4 punten per sessie
Gerechtsdeurwaarders: in aanvraag
Federale Bemiddelingscommissie: in aanvraag